Vrijdag 9 september 2016 - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu Vrijdag 9 september 2016 - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu

Vrijdag 9 september 2016

Blijf op de hoogte en volg Gerda

09 September 2016 | Spanje, Zarautz

Vandaag is er in Zarautz een grote Baskische Feestdag, die van onze Vrouwe van Aranxzazu….winkels dicht, iedereen uit het stadje en de wijde omgeving trekken de traditionele kleding aan en vieren feest!
Voor de liefhebbers om dit mee te maken, zijn er 2 groepen, Ton en Jos nemen de wandelaars mee ( ze waren totaal met z’n 16-en) en de rest gingen wat later met Ada en Gerda met het busje van de camping naar het centrum van Zarautz.
We hebben afgesproken op een bepaald punt, daarna was het vrijheid, blijheid….maar ook de sluizen gingen boven open, het stortregende en bliksemde behoorlijk, dus eerst maar koffiedrinken in een cafeetje. Na verloop van tijd werd het droog en de feestgangers kwamen naar de pleinen, waar optochten, optredens en muziek, waarop gedanst kon worden.
Groepen vrienden of familie hebben versierde winkelwagens vol met drank, en hapjes bij zich, zodat ze de hele dag eten en drinken bij zich hadden.
We keken onze ogen uit, verstonden geen woord Baskisch, maar de sfeer was opperbest.
De straten werden nat van het spuiten uit de vaten in de opgehouden glazen, van het smakelijke vocht, appelcider ( Sagardoa) of witte wijn ( Exokolora).
De reisgenoten proefden de plaatselijke specialiteiten en koos een eigen moment om weer richting camping te lopen of met de bus te gaan.
Jammer van de regen rond 11 uur, maar daarna was het een mooi evenement met vrolijke feestvierders.